آسانسور شیشه ای کوچک

آسانسور شیشه ای کوچک

امروزه یکی از کاربردهای محصولات شیشه ای استفاده از انواع آن در آسانسورهاست که در واقع یکی از کاربردهای مدرن و جدید شیشه محسوب می شود. آسانسور شیشه ای کوچک نمونه ای زیبا از فضاسازی با استفاده از شیشه های مخصوص می باشد. وقتی طبقات یک فضای داخلی بیشتر از یک واحد شود، نیاز به آسانسور بیشتر به چشم می خورد. کارشناسان و متخصصان مربوط به ساخت و ساز اغلب برای واحدهای خانگی بیشتر از یک طبقه به دنبال ساخت آسانسورهای خانگی می گردند.

آسانسورهای خانگی به شکل دونفره و تک نفره هم دیده می شوند، که به آن ها تقریبا مینی آسانسور گفته می شود. این آسانسورها در مقایسه با بقیه آسانسورها از اندازه کوچکتری برخوردارند و می توانند در دیواره آن ها از شیشه های مخصوص استفاده کرد. شاید برایتان جالب باشد، که بدانید برای نصب اینگونه آسانسورهای خانگی نیازی به تخریب زیاد نیست و از جک بالارونده هیدرولیکی در سیستم جابجایی آن ها استفاده می‌شود.

آسانسور پانوراما چیست؟

آسانسور پانوراما چیست؟
آسانسور پانوراما چیست؟

آسانسور پانوراما نام دیگر آسانسور شیشه ای است. در این شکل از آسانسورها یک یا چند کابین در اطراف آسانسور از شیشه پوشانده می شود. در واقع می توان آسانسور پانوراما را نوعی از پیشرفت در اشکال آسانسورها دانست.

توجه داشته باشید که پانل های شیشه ای به کاررفته در بدنه آسانسور می تواند از شیشه های شفاف یا دودی باشد و فریم های اطراف آنها معمولا از جنس فولاد زنگ نزن (استیل) می باشد. نکته مهم این است که از آسانسور پانوراما می توان برای هر نوع از اشکال معماری و تزئینی ساختمان استفاده نمود.

طراحی های متفاوت و زیبا از اشکال متنوع نیم دایره، گرد و مکعبی سبب شده تا درخواست استفاده از این مدل آسانسورها برای هر فضایی به خصوص فضاهای لوکس و لاکچری بیشتر گردد.

اجزای آسانسور شیشه ای

آسانسور شیشه ای مانند انواع دیگر آسانسور شامل بخش ها و اجزایی است که تقریبا با آسانسور های دیگر نیز یکسان است. آن ها معمولا دارای کابین، موتور، کابل های فولادی، ریل ها، قرقره ها، سیستم محرکه، سیستم کنترل و ترمز هستند.

همان طور که پیش تر نیز بیان شد کابین آسانسور بیشتر از شیشه یا طلق ساخته شده است که لمینیت شده و بسیار مقاوم نیز در نظر گرفته می شود. داخل کابین هم اسپیکر، چراغ های ال ای دی و آینه وجود دارد.

همان طور که موتور به آسانسور کمک می کند تا بالا و پایین برود، کابل ها، قرقره و ریل ها با هم کار می کنند تا آسانسور را ایمن و پایدار نگه دارند. سیستم محرکه نیز وظیفه انتقال نیرو از موتور به کابین را بر عهده داشته و سیستم کنترل سرعت را تنظیم کرده و در نهایت پاراشوت یا سیستم ترمز آسانسور را با توجه به سرعت، در طبقات مختلف متوقف می کند.

این بخش ها تقریبا در تمامی آسانسور ها یکسان بوده اما ممکن است در آسانسور هیدرولیکی شیشه ای برخی از بخش ها مانند سیم بکسل وجود نداشته باشد. این موضوع می تواند روی قیمت آسانسور شیشه ای نیز تاثیر بگذارد.

درب و کابین آسانسور شیشه ای

تمامی درب های استفاده شده در آسانسور شیشه ای اتوماتیک هستند و معمولا شکل آن ها بر اساس سلیقه مشتری و نوع کابین ارائه شده که گرد است یا معمولی ساخته می شوند.‌

کابین ها نیز همان طور که گفتیم می توانند ابعاد مختلفی داشته باشند و بر اساس محل نصب آسانسور، متفاوت ظاهر شوند. اما نوع درب بستگی به چاه آسانسور و دستورالعمل های خاص درباره آن نیز دارد.

جنس شیشه در آسانسور شیشه ای

در قسمت استاندارد های آسانسور شیشه ای بیان کردیم که برای این آسانسورها باید از شیشه های بسیار مقاوم استفاده کرد. این شیشه ها باید فشار ناشی از وزن مورد نظر دز کابین را تحمل کرده و عمدتا از جنس سکوریت لمینیت شده باشند تا در مقاومت بالا برای آن ها در نظر گرفته شود.‌ هم چنین شیشه ها باید آسان تمیز شوند و دید به بیرون آن ها واضح باشد.

ابعاد آسانسور های شیشه ای

ابعاد آسانسور های شیشه ای
ابعاد آسانسور های شیشه ای

یکی از مهم ترین مواردی که برای آسانسور شیشه ای در نظر گرفته می شود، ابعاد آن است. ابعاد این نوع از آسانسور معمولا ابتدا بر اساس نوع و فرم ظاعری آن در نظر گرفته می شود.

به عنوان مثال برای بعضی از آسانسور های شیشه ای رایج مانند آسانسور پانوراما با شیشه های تخت چند لایه که ظرفیت بار آن ها به صورت تقریبی تا ۶۳۰ کیلوگرم است، ابعاد داخلی ۱۱۰۰ میلی متر در ۱۴۰۰ میلی متر و  ۱۱۰۰ میلی متر در ۲۱۰۰ میلی متر محاسبه خواهد شد.

ابعاد درب نیز ۸۰۰ میلی متر یا ۷۰۰ میلی متر در نظر گرفته می شود. اگر ظرفیت بار همین مشخصات از آسانسور پانوراما به ۱۰۰۰ کیلوگرم تغییر پیدا کند، ابعاد داخلی نیز ۲۱۰۰ میلی متر در ۱۱۰۰ میلی متر و اندازه درب ۸۰۰ یا ۹۰۰ میلی متر خواهد شد.

آسانسور های پانوراما که شیشه های لمینیت نیم دایره ای دارند و به آسانسور شیشه ای گرد معروف هستند، اگر ظرفیت بار آن ها را ۶۳۰ کیلوگرم در نظر بگیریم، ابعاد داخلی ۱۵۸۵ میلی متر در ۱۰۹۰ میلی متر و اندازه درب ۸۰۰ میلی متر می شود‌.

همین آسانسور ها با ظرفیت بار ۱۰۰۰ کیلوگرم ابعاد داخلی ۲۱۰۰ میلی متر در ۱۰۹۰ میلی متر و اندازه درب ۹۰۰ یا ۸۰۰ میلی متر را دارند. البته باید این نکته را بیان کنیم که این اندازه ها به صورت تقریبی ارائه شده است.

 اندازه دقیق کابین هر آسانسور به چاله آسانسور، ارتفاع و تعداد افرادی که قرار است از آن استفاده کنند بستگی دارد. یعنی آسانسور شیشه ای خانگی ممکن است با ابعاد کمتر از آنچه که گفته شد ساخته شود.

پلان آسانسور شیشه ای خانگی (هوم لیفت)

پلان آسانسور شیشه ای خانگی (هوم لیفت)
پلان آسانسور شیشه ای خانگی (هوم لیفت)

در صنعت معماری و طراحی سازه ها استفاده از پلان ها بسیار مهم می باشد؛ به اینصورت که داده هایی که در پلان معماری وجود دارند از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. برای مثال اطلاعاتی نظیر موقعیت مکانی سازه و تمام جزئیات مربوط به آن، طرح ساختمان، داده های فنی و تمام آنچه که برای ساخت سازه مهم می باشد، توسط همین طرح یا پلان برای مهندس معمار بیان می شود.

به طور خلاصه پلان آسانسور شیشه ای خانگی با اشکال گرد و یا مکعبی خود بیشتر به چشم می خورد. در ظاهر آن از شیشه هایی از جنس لمینت که دارای ضخامت مناسب و مقاومت بالا در برابر انواع ضربه ها است، استفاده می شود که شکلی بسیار زیبا در مراکز مسکونی و پاساژها و حتی برج هاست.

علاوه بر مقاومت بالای این شیشه ها به هیچ عنوان خط و خش بر روی آنها نمی افتد و به سادگی شیشه ها قابل تمیز شدن و شست و شو است. به طور معمول در آسانسورهای هوم لیفت از کابین شیشه ای یا به اصطلاح پانوراما استفاده می گردد.

همانگونه که گفتیم شیشه در زیباسازی این آسانسورها نقش بسیار پررنگی ایفا می کند. طراحان ساخت آسانسور همواره به دنبال طراحی و ساخت انواع جدیدتر از اشکال زیبا از این شکل بالابرهای برقی هستند؛ تا بدین وسیله علاوه بر مدرن بودن ظاهر آنها حس هیجان و انگیزه سوار شدن را برای افراد بیشتر کنند. به دلیل خاص بودن قیمت آسانسور پانوراما از سایر سبک های آسانسور بالا تر می باشد.

مکان های قابل استفاده از آسانسورهای شیشه ای کجاست؟

مکان های قابل استفاده از آسانسورهای شیشه ای کدام است؟
مکان های قابل استفاده از آسانسورهای شیشه ای کدام است؟

اسانسور شیشه ای می تواند به عنوان آسانسور کوچک خانگی مورد استفاده قرار بگیرد. شما عزیزان حتما این شکل از آسانسورها با کابین شیشه ای را در محیط هایی نظیر پاساژها و حتی برج های بلند رستوران های شیک و ویلاهای دوبلکس و یا چند طبقه هم دیده اید.

در صورت استفاده از این بالابرها شیشه ای برای مکان های خانگی، بیشتر از مدل آسانسور شیشه ای هیدرولیکی به کارگرفته می شود؛ زیرا این آسانسورهای خانگی شیشه ای جزء اصلی از دکوراسیون داخلی خانه شما به حساب می آید. میزان ظرفیت جابه جایی برای این شکل از آسانسورها تا ۶ نفر است.

امروزه منازلی با تعداد ۵طبقه و یا در خانه هایی دوبلکس استفاده از این شکل بالابرهای شیشه ای به وفور دیده می شود. نه تنها در فضای خانه ها بلکه استفاده از این آسانسور شیشه ای گرد در پاساژها و مراکز اداری نیز قابل رویت است.

آسانسور شیشه نما

آسانسور شیشه نما
آسانسور شیشه نما

علاوه بر عملکرد و کارایی بالای این شکل از آسانسورهای شیشه نما، ایجاد امنیت در کنار زیباسازی فضاها بسیار به چشم می خورد. اسانسور شیشه ای می تواند انتخابی مطمئن به جای استفاده از پله ها جهت جابه جایی افراد به خصوص افراد سالمند و ناتوان باشد. آسانسورها یکی از ابزار بسیار مهم در جابه جایی افراد در مکان هایی با تعداد زیاد پله می باشد.

طراحی های زیبا از ساخت و نصب این اسانسور شیشه ای در خانه هایی با چند طبقه و یا با تعداد زیاد پله امکانپذیر می باشد. این روزها افراد به دنبال جدیدترین شکل استفاده از آسانسورها برای مکانهای مختلف بوده و درخواست ساخت و نصب آن ها بسیار زیاد شده است. کابین شیشه ای به کار رفته درون آسانسور به شما امکان دیدن فضاهای بیرون از آن را حین بالا و یا پایین رفتن می دهد.

استاندارد آسانسور شیشه ای

استاندارد آسانسور شیشه ای یکی دیگر از موارد بسیار مهم که باید برای تمامی آسانسور ها از این نوع در نظر گرفته شود‌. این استاندارد ها معمولا به چند بخش مهم تقسیم شده که در زیر آن ها را بیان می کنیم.

استاندارد چاه یا چاله آسانسور

در زیر طبقه اول که آسانسور از آن پایین تر نخواهد رفت و موتور در آن جا قرار گرفته است، باید فضایی برای تکنسین آسانسور وجود داشته باشد تا بتواند موتور را سرویس کرده یا آن را تمیز کند. حداقل فاصله با موتور ۴۵ سانتی متر است.هم چنین روی چاه آسانسور باید در هر طبقه کاملا پوشیده باشد که می توان از شیشه برای این کار استفاده کرد‌.

استاندارد آسانسور شیشه ای
استاندارد آسانسور شیشه ای

استاندار کابین شیشه ای آسانسور

برای هر نوع از آسانسور شیشه ای از جمله آسانسور خانه دوبلکس یا آسانسورهای استفاده شده در اماکن عمومی، باید از شیشه لمینیت شده با حداقل ضخامت ۵/۱۱ میلی متر استفاده شود. این شیشه باید متناسب با وزن کابین بوده و با وارد شدن فشار ناشی از بار نباید تغییر شکل بدهد.

 اگر از شیشه هایی با ضخامت ۱۰ میلی متر استفاده شد، باید لایه پلاستیکی برای محکم تر کردن آن به کار گرفته شود. در بیشتر کابین های آسانسور آینه قرار دارد که این برای آسانسور شیشه ای نیز صدق می کند. ضخامت آینه در اینجا باید ۶ میلی متر و لمینیت شده باشد.

اگر آینه لمینیت شده در دسترس نبود بهتر است تا مانند شیشه آسانسور از چسب های پلاستیکی برای بالا بردن استقامت استفاده کرد. اعداد و مشخصاتی که در کابین به کار می روند باید خوانا بوده و باعث جلب توجه شوند.

استاندارد ایمنی ترمز یا پاراشوت

برای آسانسور شیشه ای کوچک ترمز یا پاراشوت باید به صورت تدریجی اعمال شود. چون معمولا سرعت اسمی بیشتر از ۱ m/s است. البته اگر از طلق برای قسمت های شیشه ای استفاده شده باشد و سرعت آسانسور کمتر از ۱ متر بر ثانیه شود، از ترمز لحظه ای یا آنی نیز می توان استفاده کرد. این اطلاعات ممکن است برای اسانسور شیشه ای هیدرولیک تغییر کند.

استاندارد محل نصب آسانسور

آسانسور شیشه ای برای مکان هایی که بسیار سرد و در معرض بارندگی و باد بوده برای نصب مناسب نیستند. البته می توان شیشه را در این مکان ها تقویت کرد اما باز هم ممکن است مشکل ساز شود. هم چنین باید حتما روی شیشه کابین، لوگو شرکت آسانسور و علامت استاندارد وجود داشته باشد.

تست آونگی در آسانسور شیشه ای

تست آونگی در آسانسور شیشه ای
تست آونگی در آسانسور شیشه ای

پیش تر بیان شد که برای آسانسور کوچک یا اسانسور شیشه ای در خانه معمولا از کابین هایی به شکل گرد یا بیضی استفاده می شود. برای اینکه استقامت این شیشه ها و تحمل فشار آن ها اندازه گیری شود، باید تست آونگی‌ را انجام دهیم.

این تست بر اساس استاندارد اروپایی EN 12600 انجام می شود. قبل از اینکه شیشه کابین نصب شود باید آن را به آزمایشگاه های مربوطه برده و روی آن تست فشار را اندازه گیری کنیم.

اگر شیشه مورد نظر تاییدیه های لازم را دریافت کرد می توان آن را استاندارد دانست. به این معنی که فشار ۳۰۰ نیوتن را بر مساحت ۵ سانتی متر مربع از شیشه وارد می کنیم و نباید ترک برداشته با بشکند.

در این حالت همان طور که پیش تر بیان شد باید نشان استاندارد شیشه روی آن حک شود تا تمامی افراد از وجود این موضوع آگاه باشند. این موارد ممکن است بر قیمت آسانسور پانوراما تاثیر بگذارد اما امنیت آن را بالا برده و با خاطری آسوده می توان از آن استفاده کرد‌.

سخن آخر

از محبوترین و پرطرفدارترین شکل آسانسور که از طراحی بسیار زیبایی هم برخوردار می باشد، آسانسور شیشه ای است. این شکل از آسانسورها هم برای فضاهای خانگی و هم در مکان هایی با جمعیت بالا قابل استفاده است.

طراحی و پلان زیبای این شکل از بالابرهای برقی همواره مورد توجه مهندسین و معماران ساخت و ساز قرار گرفته و از آن ها در فضاهای مختلف، استفاده زیادی می شود. در بحث قیمت آسانسور شیشه ای به فضا و نقشه منزل شما بسگی دارد و باید کارشناسی صورت گیرد.

پیوند های اشتراک گذاری پست

گفتگو کنید

1 نظر

  1. درود بر شما در زمینه ساخت ویلا و باغ ویلا فعالیت دارم می خواستم بدونم آسانسور خانه دوبلکس همون آسانسور هیدرولیکی شیشه ای هستش یا متفاوت هستن؟

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه