انواع سیم بکسل آسانسور و کارایی هرکدام + انواع بافت و اتصالات

انواع سیم بکسل آسانسور و کارایی هرکدام + انواع بافت و اتصالات

سیم بکسل بخش پیچیده ای از دستگاه های برقی و مکانیکی مثل آسانسور است که به دلیل داشتن ویژگی های متفاوت روی طول عمر و عملکرد سیستم مورد نظر تأثیر زیادی می گذارد. انواع سیم بکسل آسانسور دارای بخش های مختلف متحرکی هستند که وظیفه حرکت بالا و پایین آسانسور را بر عهده دارند. در این مقاله از ست لیفت به بررسی انواع سیم بکسل و انواع بافت ها و اتصالات این قطعه می پردازیم.

انواع سیم بکسل های آسانسور

انواع سیم بکسل های آسانسور

سیم بکسل آسانسور بر اساس مؤلفه‌های گوناگونی مثل اندازه، نوع بافت، جنس مغزی و جهت بافت دسته بندی می شود. اما انواع سیم بکسل شامل سیم بکسل آسانسور، سیم بکسل افشان، سیم بکسل معمولی، سیم بکسل جرثقیل و حفاری، سیم بکسل نتاب، سیم بکسل مهاری، سیم بکسل گالوانیزه و سیم بکسل استنلس استیل است.

سیم بکسل مخصوص حفاری و جرثقیل به دلیل نوع کاربردشان دارای مقاومت و قدرت بسیار بالای هستند. سیم بکسل استنسل استیل از جنس استیل بوده به همین علت در برابر رطوبت و زنگ زدگی و حرارت بالا مقاومت زیادی دارد. سیم بکسل نتاب در دو حالت یک لایه و چند لایه تولید می شود و به دلیل ساختار ویژه آن مقاومت خوبی در برابر چرخش دارد. سیم بکسل آسانسور باید برای حرکت و جابه جایی کابین آسانسور دارای امنیت و استحکام خوبی باشد؛ از این رو در ساخت آن مغزی فولادی سخت به کار می رود.

کارایی و کاربرد انواع سیم بکسل

کارایی و کاربرد انواع سیم بکسل

کارایی انواع سیم بکسل در صنایع مختلف و در جاهایی که نیاز به جا به جایی و لیفتینگ است بسیار اهمیت دارد. انواع سیم بکسل با ویژگی های ساختاری متفاوت و متنوع برای کاربردهای مختلف سیم بکسل در صنایع گوناگون وجود دارد. به طور کلی وظیفه انواع سیم بکسل آسانسور یا در صنایع دیگر مهار، کنترل و نگهداری کابین یا بار است. از انواع سیم بکسل می توان در صنایع بزرگ مثل شرکت های حفاری و جرثقیل و معادن، پتروشیمی و نفت، کشتی رانی، سدسازی، آسانسور، حمل و نقل و صنعت برق استفاده کرد. همچنین در صنایع کوچک مثل ترمز دوچرخه نیز از سیم بکسل استفاده می شود. از دیگر کاربردهای انواع سیم بکسل، استفاده از آن ها برای نگه داری و ایجاد امنیت پل های معلق است که امروزه یک نیاز ضروری محسوب می شود.

انواع بافت سیم بکسل آسانسور و مزایا و معایب آن ها

انواع بافت سیم بکسل آسانسور و مزایا و معایب آن ها 

انواع سیم بکسل آسانسور را می توان بر اساس نوع بافت به چهار دسته کلی به شرح زیر تقسیم بندی کرد:

  1. بافت فیلر (Filler): سیم بکسل آسانسور با بافت فیلر دارای قطر مفتول یکسان در تمام ردیف های آن است و فضاهای خالی بین هر ردیف مفتول با مفتول نازک پر می شود که به آن بافت فیلر می گویند. مفتول های نازک سبب افزایش سایش و انعطاف پذیری سیم بکسل می شوند.
  2. بافت سیل (Seale): در طناب های فولادی دارای بافت سیل اندازه قطر مفتول خارجی بیشتر از قطر مفتول داخلی است که مقاومت سایشی سیم بکسل را افزایش می دهد. در این نوع بافت تعداد مفتول های اطراف مفتول اصلی یکسان هستند.
  3. بافت استاندارد (Standard): در همه رشته های انواع سیم بکسل دارای بافت استاندارد مفتول ها اندازه قطر یکسانی دارند. بافت استاندارد از انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده که سبب افزایش کاربرد آن شده است.
  4. بافت وارینگتون (Warrington): در سطح بیرونی سیم بکسل های دارای بافت وارینگتون، مفتول های ضخیم و نازک به صورت یک در میان وجود دارند. این حالت قرارگیری مفتول سبب شده بافت وارینگتون نسب به بافت سیل از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار باشد.

انواع اتصالات سیم بکسل

انواع اتصالات موجود در ساختار انواع سیم بکسل شامل بست سیم بکسل، شکل، قلاب، سوکت، گوشواره و حلقه هستند. هر کدام از این اتصالات دارای سایزبندی و یا تناژبندی خاصی بوده و به همین دلیل کاربردهای متفاوتی دارند. اتصالات سیم بکسل و قلاب ها از لحاظ قابلیت وزنی، شکل، اندازه، مواد به کار رفته، استانداردهای ساخت و برند تولید کننده با یکدیگر تفاوت دارند. این اتصالات از نظر طراحی و شکل بسیار متنوع هستند که از آن جمله می توان به انواع قلاب، قلاب کارابین، قلاب گردان، بست سیم بکسل، حلقه فولادی، رابط سیم بکسل، گوشواره و مهارکش اشاره کرد.

جمع بندی

انواع سیم بکسل که با نام طناب فولادی نیز شناخته می شوند از دو بخش اصلی لایه سیم و مغزی فولادی ساخته شده اند. سیم بکسل از ساختار بسیار ساده ای تشکیل شده و به طور کلی یک رشته سیم به دور مغزی در مرکز سیم پیچانده می شود و سیم بکسل را به وجود می آورد. جنس متریال اولیه برای ساخت سیم بکسل اولین مولفه برای دسته بندی انواع سیم بکسل است.

پیوند های اشتراک گذاری پست

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه