درب تمام اتوماتیک آسانسور چیست و چه تفاوتی با لولایی دارد ؟

درب تمام اتوماتیک آسانسور چیست و چه تفاوتی با لولایی دارد ؟

جمعیت انسان ها روز به روز در حال افزایش است به همین دلیل دیگر مانند گذشته نمی توانند خانه حیاط دار داشته باشند و باید در آپارتمان های چند طبقه زندگی کنند. بنابراین برای سهولت در رفت و آمد در این ساختمان ها نیاز به آسانسور خواهند داشت. یکی از اجزای مهم در آسانسور که ایمنی آن را نیز تأمین می کند، درب آسانسور است. درب تمام اتوماتیک آسانسور بهترین انتخاب برای آسانسور خانه ی شما خواهد بود.

برای اینکه شاهد خسارت مالی و حتی جانی نباشید شما باید حتماً‌ در هنگام نصب و سوار کردن درب آسانسور دقت کافی داشته باشید. به همین دلیل گفته می شود که یکی از وظایف اصلی درب آسانسور حفظ امنیت و ایمنی افراد است. زیرا باعث تفکیک فضا و قطع دسترسی به محیط های خطرناک می شود.

یکی دیگر از مزیت های درب آسانسور این است که باعث زیبای محیط اطراف می شود. بد نیست بدانید که هر سیستم آسانسور دارای دو نوع درب است، درب طبقه و درب کابین. میزان درب طبقه ها به تعداد طبقات ساختمان بستگی دارد. در این مقاله در مورد درب تمام اتوماتیک آسانسور و تفاوت آن با درب لولایی بیشتر صحبت خواهیم کرد.

انواع درب آسانسور و کارکرد هر کدام 

انواع درب آسانسور
انواع درب آسانسور

تمامی آسانسورها از مجموعه ای که شامل دو نوع درب (درب طبقه و درب کابین) تشکیل شده اند. این دو درب به صورت یکپارچه عمل می کنند و به صورت هماهنگ باز و بسته می شوند. در ادامه به طور مختصر در مورد درب کابین و درب طبقه صحبت خواهیم کرد.

  • درب کابین آسانسور

برای مشخص شدن درب کابین آسانسور باید تعداد ورودی و خروجی آسانسور را بدانیم. ولی به طور معمول در ساختمان های معمولی یک درب کابین بیشتر نداریم. این در به همراه آسانسور جا به جا می شود و زمانی که آسانسور به طور کامل از حرکت بایستد، باز می شود. وظیفه درب کابین آسانسور جدا کردن فضای کابین از محیط متحرک پیرامون است. با این کار جان مسافران را از خطرات احتمالی محافظت می کند. نکته مهم در مورد درب کابین این است که به هیچ عنوان از درب لولایی برای آن استفاده نمی شود.

درب کابین آسانسور از اجزای زیر تشیکل شده است:

  • کفشک ها
  • کنتاکت
  • موتور سر درب
  • تسمه
  • قرقره ها
  • چهارچوب
  • لته ها
  • سیل درب
  • درب طبقات آسانسور

به درگاهی که بین ایستگاه طبقه و چاه آسانسور قرار دارد، درب طبقه می گویند. اگر این درب در آسانسور تعبیه نشود خطراتی مانند سقوط به چاه یا برخورد با کابین در حال حرکت و … جان افراد را تهدید می کند. این درب آسانسور فقط زمانی که کابین آسانسور کاملاً در طبقه مورد نظر توقف کن، باز می شود. اینکه چه نوع دربی برای آن در نظر بگیرد به اندازه، فضای آسانسور، نوع کاربری آسانسور و استاندارهای موجود بستگی دارد.

تقسیم بندی درب آسانسور از نظر نوع کارکرد آن
تقسیم بندی درب آسانسور از نظر نوع کارکرد آن

تقسیم بندی درب آسانسور از نظر نوع کارکرد آن

در این تقسیم بندی درب کابین و درب طبقه آسانسور را از نظر نوع کار به دو دسته اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تقسیم بندی می کنند. تفاوت این درب ها در نوع نیروی است که هنگام باز و بسته شدن باید بر روی آن اعمال شود.

  • درب تمام اتوماتیک آسانسور چیست و چگونه کار می کند؟

از این نوع درب آسانسور هم برای درب کابین و هم برای درب طبقات استفاده می شود. همانطور که از نام آن پیداست این نوع درب به صورت خودکار باز و بسته می شود. درب تمام اتوماتیک آسانسور از دو نوع تلسکوپی و سنترال است. تفاوت این دو نوع درب در نحوه باز و بسته شدن آنها است. درب تلسکوپی از یک قسمت باز و بسته می شود اما درب سنترال از وسط باز می شود و سپس از کناره ها بسته می شود.

درب تمام اتوماتیک آسانسور از اجزای زیر تشکیل شده است.

  1. کنتاکت
  2. کفشک ها
  3. سیل درب
  4. لته ها
  5. چهارچوب

مشخصات درب های اتوماتیک آسانسور

یکی از ویژگی های درب تمام اتوماتیک آسانسور این است که مکانیزمی در آن تعبیه شده است که زمانی که شما به طبقه مورد نظر می رسید نه تنها باعث باز و بسته شدن درب کابین شده بلکه قفل درب طبقه را نیز درگیر کرده و باعث باز و بسته شدن آن می شود. از مشخصات این درب می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دارای عایق صدا است و صداهای منتشر شده از چاه آسانسوردر کابین قابل شنیدن نیست.
  • در ساخت آن از لوله های بلبرینگی استفاده شده است.
  • درب های چپ و راست کاملاً مشابه هم هستند.
  • در ساخت آن از لته های توپر فومی استفاده شده است.
  • ظاهر این درب ها بسیار زیبا و شکیل است.

عیب یابی درب آسانسور چگونه است ؟

عیب یابی درب آسانسور
عیب یابی درب آسانسور

درب های آسانسور اگر در زمان مناسب سرویس و تعمیر نشوند دارای عیب ها و مشکلاتی می شوند. عیب یابی در آسانسور را باید به افراد متخصص در این زمینه بسپارید. گاهی اوقات در هنگام توقف ممکن است درب آسانسور باز نشود. این اتفاق می تواند سه دلیل متفاوت داشته باشد. امکان دارد سیم های C و COM دچار مشکل شده باشند یا موتور موجود بر روی درب اتوماتیک ضعیف شده باشد یا اینکه لته های درب کابین بر روی ریل چسبیده باشند.

گاهی اوقات درب کابین به طور کامل باز نمی شود که این امر به دلیل تنظیم نبودن زمان باز شدن درب های آسانسور است. برای رفع این مشکل می توانید به قسمت Time Setting وارد شوید و تایم Door Open Time را به اندازه دلخواه تنظیم کنید.

یکی دیگر از عیب های شایع در درب های اتوماتیک این است که با تأخیر بسته می شوند. دلیل به وجود آمدن این امر اشکال در سیم کشی مدار ایمنی است. برای رفع این مشکل می توانید دوشاخ درب اتوماتیک کابین آسانسور را چک کنید.

همچنین ما در سایت Setlift در مقاله ای به صورت کامل در رابطه با علت بسته نشدن درب آسانسور و رفع آن صحبت نموده ایم که شما می توانید با مراجعه به قسمت بلاگ سایت آن را مطالعه فرمایید.

  • درب نیمه اتوماتیک

این نوع درب به وسیله نیروی مکانیکی که توسط مسافر وارد می شود باز و بسته می شود. از درب نیمه اتوماتیک که به صورت لولایی است بیشتر برای درب طبقات استفاده می شود و برای درب کابین بیشتر از نوع درب تمام اتوماتیک آسانسور استفاده می شود.

تقسیم بندی درب آسانسور براساس باز و بسته شدن

تقسیم بندی درب آسانسور براساس باز و بسته شدن
تقسیم بندی درب آسانسور براساس باز و بسته شدن

نوع دیگر تقسیم بندی درب آسانسور براساس نوع باز و بسته شدن آن صورت می گیرد. به طور کلی درب آسانسور را براساس باز و بسته شدن به ۴ دسته تقسیم بندی می کنند.

۱. درب لولایی آسانسور

درب لولایی از قدیمی ترین نوع درب آسانسور است. از این درب بیشتر در آسانسورهای با فضای محدود ( بیشتر برای آسانسورهای با عرض ۸۰، ۷۰ و ۹۰ سانتی متر) استفاده می شود. از اجزای این درب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنتاکت
  • دیکتاتور
  • لولا
  • دستگیره
  • لته
  • چهارچوب

۲. درب عمودی

از این درب آسانسور بیشتر برای آسانسورهای باربری استفاده می کنند. این درب به صورت عمودی از پایین به سمت بالا و برای بسته شدن از بالا به سمت پایین جمع می شود. برای باز و بسته شدن این نوع درب می توان هم از نیروی مکانیکی و هم از نیروی الکترومکانیکی استفاده کرد.

۳. درب کپسولی

این نوع درب آسانسور به صورت یک طرفه باز و بسته می شود. این درب ها نسبت به درب های لولایی سریع تر باز و بسته می شوند.

۴. درب سنترال

این درب ها از دو لنگه مجزا تشکیل شده اند که در هنگام بسته شدن به صورت مماس در کنار هم قرار می گیرند و در زمان بازشدن دو لنگه از هم باز شده و به دو طرف می روند و درب از وسط باز می شود.

سرویس درب تمام اتوماتیک سخت است!

سرویس درب تمام اتوماتیک سخت است!
سرویس درب تمام اتوماتیک سخت است!

بیشترین میزان کارکرد در آسانسور متعلق به درب آسانسور است به همین دلیل بیشترین میزان خرابی نیز متعلق به درب آسانسور است. سرویس کردن درب آسانسور دارای اهمیت زیادی است. سرویس آسانسور شامل موارد زیر است:

  • بازدید از کفشک های زیر درب و سرویس کردن آن
  • بازدید از نحوه کارکرد مکانسیم سر درب ها و مطمئن بودن از کارکرد هماهنگ درب کابین
  • بازدید از عملکرد قفل درب آسانسور و اطمینان از کارکرد صحیح آن
  • بررسی و نحوه بسته شدن درب و مطمئن شدن از عدم وجود صدا در هنگام باز و بسته شدن درب و حرکت روان آن
  • در هنگام سرویس آسانسور فنر درب را تنظیم کنید.

لیست شرکت های تولید کننده درب تمام اتوماتیک ایرانی

در این قسمت به معرفی چند برند مطرح در زمینه تولید درب آسانسور می پردازیم.

  • درب آسانسور سخاوت SEtlift
  • درب آسانسور حریری
  • درب آسانسور یاران
  • درب آسانسور صدرا
  • درب آسانسور بهران
  • درب آسانسور پارسیان سیستم رو

برندهای تولید کننده درب تمام اتوماتیک خارجی

برندهای تولید کننده درب تمام اتوماتیک خارجی
برندهای تولید کننده درب تمام اتوماتیک خارجی

در این قسمت به بررسی و معرفی چند برند خارجی معتبر در زمینه تولید آسانسور می پردازیم.

۱. درب آسانسور Otis

این شرکت مدعی بالاترین در آمد تولید آسانسور در جهان است. شرکت اوتیس از سال ۱۸۵۳ فعالیت خود در زمینه تولید آسانسور شروع کرده است. این شرکت توانست برای برج ایفل، برج خلیفه، مرکز تجارت جهانی و … آسانسور نصب کند.

۲. درب Mitsubishi Electric

یکی از مشهورترین شعب و گروه شرکت میتسوبیشی، Mitsubishi Electric است. این شرکت فعالیت خود را در سال ۱۹۲۱ در توکیوی ژاپن شروع کرد و توانست رکورد تولید آسانترین، بلندترین و سریع ترین آسانسور دو طبقه جهان را از آن خود کند.

۳. Hitachi

این شرکت در سال ۱۹۲۴ در شهر توکیوی ژاپن شروع به فعالیت کرد. این شرکت چند ملیتی است و دارای کارمندان زیادی از سر تا سر جهان است.

۴. Fujitec

فوجی تک بزرگترین شرکت ساخت آسانسور در ژاپن بعد از شرکت میتسوبیشی است. این شرکت در سال ۱۹۴۸ در اوزاکای ژاپن فعالیت خود را آغاز کرد. اما بعد از گذشت چندین سال شعبه های مختلفی از آن در کشورهای هنگ کنگ، سنگاپور، کره جنوبی، ایالات متحده آمریکا و هند افتتاح شد.

۵. آسانسور سیگما sigma

این شرکت در سال های ۱۹۶۸ تا ۱۹۹۴ با نام گلد استار شناخته می شد و بعد از آن دوباره تغییر نام داد و تا سال ۱۹۹۹ به نام شرکت ال جی شناخته می شد. اما در سال ۲۰۰۰ نام خود را به سیگما تغییر داد.

۶. آسانسور Express lift

Express lift از زیر مجموعه های شرکت جنرال الکتریک است و در سال ۱۹۱۷شروع به فعالیت کرده است. این شرکت توانست در سال ۱۹۲۰ جایگاه خود را در بازار بدست بیاورد.

پیوند های اشتراک گذاری پست

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه