سیستم ضد سقوط آسانسور

سیستم ضد سقوط آسانسور

سقوط آسانسور ناگوارترین اتفاقی است که ممکن است برای آن بیفتد. در ابتدای اختراع این وسیله بیشتر با این اتفاق مواجه می شد اما با پیشرفت علم و به کارگیری مسائل ایمنی ، کمتر شاهد چنین اتفاقی هستیم و افراد با اطمینان خاطر بیشتری از آسانسورها استفاده می کنند. اما هنوز هم افرادی هستند که در هنگام استفاده از آسانسور دچار اضطراب می شوند و نمی توانند به راحتی از آن استفاده کنند تا حدی که گاهی ترجیح می دهند چندین طبقه را با استفاده از پله بالا بروند ولی سوار آسانسور نشوند.

برای کمک به افرادی که به هنگام استفاده از آسانسور دچار اضطراب و نگرانی می شوند مقاله ای با عنوان علل ترس از آسانسور و راه مقابله با آن تهیه کرده ایم که مطالعه آن را پیشنهاد می کنیم.

در این مقاله نیز به توضیحات کاملی در مورد سیستم ضد سقوط آسانسور که بخش اعظم ایمنی آسانسور را تشکیل می دهد خواهیم پرداخت.

سقوط آسانسور

سقوط آسانسور
سقوط آسانسور

سقوط آسانسور اتفاق ناگواری است که بر اثر دلایل مختلفی ممکن است رخ دهد و هزینه های مالی و جانی زیادی را به بار آورد. البته لازم است این نوید را به شما بدهیم که سقوط آسانسور با وجود تدابیر امنیتی که در آن دیده شده است تقریبا غیر ممکن است. بنابراین می توانید با خیال راحت از آسانسورها استفاده نمائید. در ادامه مهم ترین بخش امنیت آسانسور یعنی سیستم ضد سقوط را بررسی خواهیم کرد.

سیستم ایمنی آسانسور در برابر سفوط

در هر آسانسوری سیستمی جهت تامین ایمنی مسافران پیاده سازی شده است که اغلب شامل موارد زیر می باشد :

  • ترمز فوق العاده قوی
  • سیستم ایمنی (پاراشوت)
  • کابل کشنده قوی (بکسل)
  • ضربه گیرها
  • درب های قابل باز شدن توسط اپراتور

سیستم ضد سقوط آسانسور چگونه کار میکند؟

هرچند در بالا گفتیم که سقوط آسانسور غیر ممکن است اما باز هم در طراحی و ساخت آسانسور توجه ویژه ای به مسائل امنیتی و سیستم ضد سقوط آسانسور شده است و برای آن تدابیر و طراحی خاصی اعمال شده است.

سیستم ترمز RBS ضد سقوط کابین آسانسور

RBS که مخفف عبارت Roll form Brake System می باشد متخصصین در حوزه صنعت آسانسور سیستم ترمز ضد سقوط RBS را کارآمدترین سیستم می دانند ، سیستمی ترکیبی از مکانیزم فنرها و چرخ دنده ها است. عملکرد این سیستم به گونه ای وابسته به شرایط سیم بکسل ها است به این صورت که در صورت پاره شدن سیم بکسل این سیستم واکنش نشان می دهد و مانع از سقوط کابین آسانسور می شود. بنابراین می توان پاره شدن سیم بکسل را عامل محرکی برای عملکرد سیستم ترمز ضد سقوط RBS دانست.

سیستم RBS به حدی قوی عمل می کند که حتی مانع از حرکت کابین آسانسور به اندازه یک سانتی متر نیز می شود.

سیستم پاراشوت آسانسور چیست و تاثیر آن در کاهش سفوط آسانسور چقدر می باشد؟

یکی دیگر از سیستم های ترمز آسانسور که با عنوان پاراشوت از آن یاد می کنند می باشد که پاراشوت دارای مکانیزمی است که بنا به شرایط چاه آسانسور و هم چنین صلاحدید طراح آسانسور در پایین یا بالای یوک کابین آسانسور نصب می گردد.

نحوه عملکرد پاراشوت به این صورت است که اگر سرعت حرکت کابین آسانسور درون چاه آسانسور از حد تعریف شده برای آن فراتر رفت سیستم پاراشوت توسط دو فک (ناخن) که برایش تعبیه شده است وارد عمل می شود و این فک ها با ریل آسانسور درگیر و مانع از حرکت آسانسور می شوند و به این ترتیب از آسیب دیدن مسافران و آسانسور جلوگیری می شود.

بدنه اصلی پاراشوت شامل اجزای مختلفی است که از جمله اجزای پاراشوت می توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • قطعات قفل کننده
  • فک های اصطکاکی
  • و …

این قطعات به وسیله استراتژی ها و مکانیزم های خاصی که برای آن ها تعریف شده است سیستم ترمز آسانسور که بخش اصلی ایمنی آسانسور است را تشکیل می دهند.

مقاله ای با عنوان قطعات آسانسور می تواند شناخت کامل تری در زمینه پاراشوت به شما ارائه نماید.

حال شاید این سوال در ذهن شما شکل گرفته باشد که :

سیستم ترمز RBS بهتر است یا سیستم پاراشوت ؟

هر دوی این سیستم ها در اکثر آسانسورها وجود دارند و برای شرایط خاصی طراحی و پیاده سازی می شوند و عملکرد مناسبی را از خود بروز می دهند اما تفاوت هایی بین این دو وجود دارد که به شرح زیر است :

تفاوت های پاراشوت و سیستم ترمز RBS

  • پاراشوت برای زمانی مناسب است که وزنه های پشت سیم بکسل تعادل خود را از دست داده اند. در این شرایط اتفاقی که ممکن است رخ دهد این است که کابین آسانسور با سرعت نه چندان زیادی به سمت بالا یا پایین حرکت کند.
  • سیستم ترمز RBS زمانی مناسب است و نجات دهنده مسافران محسوب می شود که سیم بکسل ها پاره شده اند و کابین با سرعت بسیار بالاتر از حد مجاز به سمت پایین سقوط می کند.
  • سیستم ترمز RBS به محض پاره شدن سیم بکسل ها ، کابین را قفل می کند و از سرعت گرفتن کابین جلوگیری می کند.

مزایای سیستم ترمز RBS

سیستم ترمز RBS مزایای مختلفی دارد که عبارتند از :

  • RBS در هنگام پاره شدن سیم بکسل سبب ایست کامل کابین و حفظ امنیت مسافران می شود.
  • اگر موتور گیربکس (در زمان عمل نمودن ترمز) از جای خود جدا شده و روی کابین سقوط کند ، با استفاده از سیستم ترمز RBS ، کابین معلق در هوا مقاومت خوبی را از خود نشان می دهد.
  • سیستم ترمز RBS بلافاصله بعد از پاره شدن سیم بکسل ، کابین آسانسور را قفل می نماید. طوری که کابین حتی یک سانتی متر هم سقوط نمی کند.
  • امنیت ۱۰۰ درصد برای افراد داخل آسانسور در زمان سقوط
  • سیستم ترمز اضطرای میتواند بر روی هر نوع آسانسورسیم بکسلی ( با هر تکنولوژی و ارتفاع و سرعت حرکتی )  نصب گردد و هیچگونه محدودیت کاربردی ندارد .
  • سیستم ترمز RBS کاملا اتوماتیک است .
  • سیستم ترمز RBS نیاز به هیچ نیروی خارجی یا برق ندارد.

به طور کلی با وجود سیستم ترمز RBS و در کنار آن استفاده از پاراشوت دیگر مانند گذشته در استفاده از آسانسور افراد دچار نگرانی خاصی نمی شوند و هر روز به دفعات زیادی از آسانسورها در مکان های مختلفی استفاده می کنند.

سیستم ضد سقوط آسانسور در برندهای مختلفی عرضه شده است که اکثر آن ها از کشورهای خارجی می باشند. اخیرا محققان و مبتکران کشورمان نیز دست به اقدامات مهمی در بومی سازی سیستم ضد سقوط زده اند که منجر به ساخت چندین نمونه داخلی شده است.

از جمله موارد ذکر شده می توان به یک مبتکر ایرانی اشاره کرد که موفق به ساخت وسیله ای شده است که در هنگام سقوط آسانسور ، با قفل کردن آن مانع از سقوط می شود. این مبتکر ایرانی اظهار نموده است که همان طور که می دانید آسانسورها در ایران به گونه ای طراحی شده اند که اگر سیم بکسل آن ها دچار گسیختگی شود کابین آسانسور در دو طرف بالا و پایین به سرعت شروع به حرکت می کند که سیستم اختراعی می تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری نماید. این وسیله حفظ ایمنی در شرایط سقوط آسانسور را افزایش می دهد. این وسیله در مدت یک سال و با هزینه ای بیش از ۱۲ میلیون تومان طراحی شده است.

مشکلی که برای تولید انبوه این قفل کن که می تواند جایگزین نمونه های خارجی نیز باشد نبود امکانات مالی است.

به نظر شما سیستم ضد سقوط آسانسور ارزش سرمایه گذاری و بومی سازی را دارد؟

موضوع جالب و مهمی را در ادامه این مقاله برای شما آماده کرده ایم. آن هم نکاتی است که به هنگام سقوط آسانسور باید انجام دهیم تا زنده بمانیم.

چگونه در هنگام سقوط آسانسور زنده بمانیم؟

چگونه در هنگام سقوط آسانسور زنده بمانیم
چگونه در هنگام سقوط آسانسور زنده بمانیم

برای اکثر افراد آسانسور بخشی از زندگی روزمره به شمار می رود. و سالیانه کیلومترها ما را جا به جا می کنند و بعبارتی ما را معلق در هوا نگه می دارند. اما نمی توانیم درباره اتفاقاتی که بعد از بسته شدن درب آسانسور رخ می دهد نگران نباشیم. شما هنگام شرایط اضطراری و احساس ترس چکار می کنید؟

معمولاً به صورت غریزی زانوهای خود را خم می کنید. اما زمین خوردن بعد از سقوط آزاد ، شما را در معرض نیروی جاذبه شدید قرار می دهد. بنابراین وزن به طور مساوی بین اعضای بدن تقسیم نمی شود.

بر اساس گفته های پژوهشگران دانشگاه MIT اگر می خواهید در حوادث آسانسور شانس خود را برای زنده ماندن افزایش دهید باید روی کف آسانسور دراز بکشید. این کار وزن بدن شما را توزیع می نماید. و نیروی ناشی از ضربه را در بزرگترین قسمت بدن تقسیم می نماید.

  1. نکته : لازم است بدانید جراحات منجر به مرگ در حوادث آسانسور بسیار کم رخ می دهد. و معمولا صدماتی که به افراد وارد می شود به خاطر خوب عمل نکردن درب آسانسور است.
  2. نکته : ۵۴ درصد افرادی که در آسانسورها گیر می کنند و یا حادثه ای برایشان رخ می دهد تعمیرکاران و نصابان هستند.

امیدواریم مقاله سیستم ضد سقوط آسانسور برای شما مفید بوده باشد و از مطالعه آن لذت برده باشید. نظرات شما راه گشای ما در ایجاد مقالات تخصصی در حوزه صنعت آسانسور خواهد بود.

پیوند های اشتراک گذاری پست

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه