انکودر آسانسور

انکودر آسانسور چیست؟ {کاربرد + انواع} در کابین و موتورگیربکس

همانطور که می‌دانید نقش اصلی و کاربردی انکودر آسانسور مشخص نمودن مکان توقف، میزان سرعت و شتاب حرکتی آسانسور است. علاوه بر این تشخیص میزان شتاب آسانسور و ارسال این سیگنال ها به کنترلر دستگاه نیز از وظایف این قطعه مهم و کاربردی می باشد. زمانی که کنترلر آسانسور، این سیگنال ها را دریافت کند، طبق همین سیگنال ها دستگاه سرعت را تنظیم می‌ کند تا بتواند افراد را به طبقه ‌های مختلف برساند. انواع انکودر مختلف مانند انکودر کابین آسانسور و انکودر موتور گیربکس آسانسور تولید می شود که هر یک مشخصات و کاربردهای منحصر بفردی دارند. در ادامه این مقاله، آسانسور سخاوت برای افزایش آگاهی کاربران و انتخاب مناسب پیرامون این قطعه کاربردی و ضروری مطالبی تکمیلی ارائه می‌دهد.

آشنایی با انکودر آسانسور

با توجه به اهمیت این قطعه اهمیت اینکه بدانید  نحوه کار انکودر آسانسور چیست و چه وظایفی دارد مهم تلقی می شود. برای پاسخ به اینکه انکودر آسانسور چیست باید بدانید که این محصول قطعه‌ای الکتریکی ویژه آسانسور است که با بالاترین دقت می‌تواند میزان سرعت دستگاه را اندازه گیری کند و در نهایت کاربرد انکودر در آسانسور بهبود عملکرد سیستم مکانیکی آسانسور می‌ باشد. با در نظر داشتن این مورد، نقش عمده اینگونه تجهیزات، حفظ و افزایش ایمنی افراد است که با رساندن اشخاص به طبقه دلخواه در سلامت کامل مشخص می شود. لازم به ذکر است که این قطعه علاوه بر اینکه در آسانسور پرکاربرد است به کرات در سیستم های صنعتی که ملزوم به نظارت حرکت هستند تعبیه می شود.
استفاده از این قطعه در سیستم های صنعتی مانند آسانسور، موجب فراهم شدن ایجاد حرکات روان، نرم و بدون نوسان به طبقه‌های مورد نظر می شود. محل راه‌اندازی این قطعه اصولا بر روی موتور آسانسور درنظر گرفته می شود.

کاربرد انکودر در آسانسور
کاربرد انکودر در آسانسور

قطعات تشکیل دهنده انکودر آسانسور

انکودر آسانسور هم‌چون سایر تجهیزات و قطعات آسانسور بر اساس نوع و تعداد بخش های تشکیل دهنده ممکن است متفاوت باشد و عملکردی متفاوت در آسانسور ایجاد کند. با این وجود یک انکودر آسانسور از قطعات زیر تشکیل شده است:

  • صفحه ای مدور و شیشه ای
    • فرستنده و گیرنده نوری
    • مدارهای تبدیل کننده
    • خروجی الکتریکی
    • شفت

حتما مشاهده کنید: مشخصات فنی آسانسور

معرفی انواع انکودر اسانسور

انکودر آسانسور مطلق دارای حسگر نور، منبع نور LED، دیسکی با الگو های دایره متحدالمرکز و مشکی رنگ می‌باشد. محل قرارگیری این قطعه بین گیرنده‌ها و چند فرستنده مادون قرمز است.

۱.وظایف انکودر آسانسور مطلق :

  • سنجش و اندازه‌گیری موقعیت واقعی و زاویه ای
  • اعلام موقعیت دقیق شافت‌گردان
  • استفاده از حسگرهایی همچون حسگرهای نوری، مغناطیسی و خازنی به‌منظور اطلاع رسانی به کاربر از موقعیت شافت
  • خواندن کد روی دیسک و شافت در حال چرخش
  • شناسایی جهت، زاویه موتور و سرعت با ارسال سیگنال های شمارشی همانند صفر و یک

انکودر آسانسور افزایشی نیز شامل دیسک شیشه ای، دیود ساطع کننده نور، دیسکی شفاف با قسمت هایی مات جهت شکست نور، دو گیرنده و فرستنده در هر دو طرف چرخ شیاردار

حتما مشاهده کنید: تفاوت قیمت آسانسور هیدرولیک و کششی

نحوه کار انکودر آسانسور
نحوه کار انکودر آسانسور

۲.وظایف انکودر آسانسور افزایشی :

  • تبدیل حرکات زاویه ای به کد دیجیتال و به دنبال آن شناسایی حرکت
    • ارسال اطلاعات کامل و دقیق مربوط به سرعت و فاصله
    • ارائه دهنده اطلاعات مربوط تغییرات
    • پرکاربرد به عنوان انکودر گردان
    •  استفاده از سنسورهای محدود
    • قیمت اقتصادی و مناسب
    • لغو شمارش در صورت قطع برق

همانطور که متوجه شدید نحوه کار انکودر آسانسور با توجه به نوع انکودر و طراحی این قطعه متفاوت است. قیمت این محصول با پارامترهای متفاوتی مشخص می‌شود یکی از این پارامترها نوع برند محصول است. قطعا انکودر ارائه شده توسط برندهای خارجی قیمت بیشتری نسبت به برندهای ایرانی دارند. بااین وجود بهتر است قبل از خرید انکودر آسانسور برای نصب یک آسانسور راحت و باکیفیت، با کارشناسان آسانسور سخاوت تماس بگیرید.

حتما مشاهده کنید: انواع مدل درب آسانسور

کلام پایانی

انکودر آسانسور از قطعات کاربردی و مهم است که علاوه بر افزایش ایمنی نقش مهمی در کیفیت و راحتی انتقال اشخاص دارد. برند‌های زیادی از این محصول در دو نوع افزایشی و مطلق با مشخصاتی ایده آل ارائه می‌شود. نحوه نصب این محصول نیز روش های مختلفی دارد که براساس آسانسور اجرا می شود. بنابراین بهتر است در زمان خرید این محصول پارامترهایی مانند ضمانت، قیمت، تناسب با آسانسور و غیره را در نظر بگیرید. نصب آسانسور باید توسط مراکز معتبر و به صورت کاملا تخصصی انجام شود. برای دریافت مشاوره از مرکز تخصص تولید و نصب آسانسور می‌توانید با پشتیبانی آسانسور سخاوت تماس حاصل فرمایید.

پیوند های اشتراک گذاری پست

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه