آسانسور مکشی یا خلأ چیست و نحوه کارکرد آن به چه صورت است؟

آسانسور مکشی یا خلأ چیست و نحوه کارکرد آن به چه صورت است؟

آسانسورهای مکشی یا خلأ را با عنوان آسانسورهای پنوماتیک یا شیشه ای هم می شناسند. این آسانسورها گران قیمت هستند و بیشتر برای ساختمان های دو تا چهار طبقه استفاده می شوند و مدت زمان نصب آن ها اغلب یک الی سه روز است.

ساخت آسانسور مکشی به  سال ۱۹۸۹ باز می گردد با این حال در سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ ساخت آن شکل جدی تری به خود گرفت و با گذر زمان پیشرفت کرد و جایگاه ویژه‎ ای در بازار آسانسور پیدا کرد. در این مقاله بیشتر به ویژگی های آسانسور خلأ می پردازیم و نحوه کارکرد آن را خواهیم گفت، پس با ما همراه باشید.

آسانسور مکشی چگونه آسانسوری است؟

آسانسور مکشی چگونه آسانسوری است؟
آسانسور مکشی چگونه آسانسوری است؟

آسانسور مکشی در ساختمان هایی تا ارتفاع یازده متر و دو تا چهار طبقه قابلیت نصب و استفاده را دارد. سرعت آسانسور خلأ یا آسانسور مکشی حدوداً ۶ متر در دقیقه است. این آسانسورها کابین شیشه ای شفافی دارند و حرکت آن ها به بالا و پایین بدون نیروی محرکه مرئی انجام می شود.

یکی از بارزترین ویژگی های آسانسور مکشی، سرویس و نگهداری آن است. این آسانسورها نیازی به روغن و گریس کاری ندارند و از این نظر مقرون به صرفه هستند. هم چنین آسانسورهای خلأ هر چهار سال یک بار نیاز به بازرسی فنی دارد.

آسانسور مکشی را می توان انقلابی در صنعت آسانسورهای کوچک محسوب کرد که با محیط زیست و طبیعت سازگار هستند؛ به عنوان مثال این آسانسورها در مسیر بازگشت به پایین از نیروی برق استفاده نمی کنند؛ با این مزیت، چنانچه برق قطع شود، کابین آسانسور به آرامی به طبقه همکف باز می گردد و درب آن بدون دردسر باز می شود.

یکی از ویژگی های مهم آسانسور مکشی، قابلیت حمل و جا به جایی آن بعد از نصب است. به گونه ای که در صورت لزوم، می توان قطعات آن را در حداقل زمان ممکن دمونتاژ کرد و بدون هیچ گونه تخریب و آسیب آن را در محل دیگری نصب مجدد کرد.

ظرفیت آسانسور خلأ یا مکشی

  • آسانسور یک نفره: ظرفیت ۱۶۰ کیلوگرم
  • آسانسور دو نفره: ظرفیت ۲۰۶ کیلوگرم
  • آسانسور سه نفره: ظرفیت ۲۳۸ کیلوگرم

مزایای آسانسور خلأ یا مکشی

مزایای آسانسور خلأ یا مکشی
مزایای آسانسور خلأ یا مکشی

با اینکه استفاده از آسانسور مکشی در چند سال اخیر رایج شده، ولی به دلیل مزایای زیادی که دارد، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • امکان نصب در تمام فضاهای هندسی
  • مناسب برای جا به جایی ویلچر
  • دارا بودن کابین شفاف شیشه ای با ویوی ۳۶۰ درجه
  • ایمنی بالا
  • نصب راحت و فوری
  • قابل نصب در ساختمان های دو تا چهار طبقه
  • دارای ظرفیت یک الی سه نفر
  • قابل استفاده با برق تک فاز و سه فاز
  • بدون نیاز به موتورخانه

آسانسور مکشی چگونه کار می کند؟

آسانسور مکشی چگونه کار می کند؟
آسانسور مکشی چگونه کار می کند؟

آسانسور خلأ در واقع یک سیلندر مدور عمودی است که جنس آن از ورق رنگی یا شفاف پلی کربنات است و هم چنین دارای یک کابین کواکسیال است و حرکت این کابین به وسیله فشار هوا و مکش در جهت بالا و پایین انجام می شود.

حرکت آسانسور در واقع به کمک فشار صعودی که تولید شده است و اختلاف فشار بالا و زیر کابین آسانسور انجام می شود و خلأ مورد نیاز به منظور حرکت آسانسور به طرف بالا به وسیله توربین های دمنده تأمین می شود.

دنده پیستون که کاملاً مهر و موم و وکیوم است، کمک می کند تا کابین آسانسور به وسیله فشار هوا بدون اصطکاک به بالا برود.
برای برگشت آسانسور به سمت پائین، دریچه های تنظیم خروج هوا به صورت اتوماتیک تعادل را برقرار کرده و سرعت بازگشت کابین را تنظیم می کنند.

درهای موجود در تراز طبقات به گونه ای طراحی شده اند که پس از بسته شدن به صورت خودکار به حالت وکیوم در می آیند و در برابر فشار هوا مقاومت کافی دارند.

آسانسور مکشی کاملاً بی صداست، خصوصاً اگر تجهیزات پمپ خلأ در بیرون از ساختمان قرار داده شود.

تجهیزات آسانسور خلأ یا مکشی عبارتند از سیلندر بیرونی یا همان شفت یا چاه آسانسور که اغلب از یک استوانه عمودی شفاف ساخته می شود که میان یک ساختار آلومینیومی ویژه محصور شده است و قطعات دیوار مدور آن شیشه ای و از جنس ورق پلی کربنات است که این ورق ها دارای مقاطع مدولار هستند و به راحتی به همدیگر متصل شده و فیکس می شوند.

سقف و پوشش چاه پیش ساخته آسانسور مکشی، از جنس فولاد است و دارای دریچه های ویژه کانال مکش هواست. کابین آسانسور خلأ در این سیلندر روی ریل حرکت می کند و این ریل ها در حقیقت بخشی از ساختار فلزی حمایتی سیلندر چاه محسوب می شوند.

دیوارهای کابین آسانسور مکشی، هم از ورق های شفاف با جنس پلی کربنات ساخته می شوند و به قفل مکانیکی مجهز هستند.

سیستم مکش هوا یا سیستم محرک آسانسور مکشی، از یک سوپاپ و جعبه سیستم کنترل برد و یک پمپ وکیوم و یک توربین و دیگر تجهیزات برقی تشکیل شده است که اغلب در محیط خارج از ساختمان مستقر می شوند.

سخن پایانی

آسانسورهای خلأ یا مکشی در ساختمان هایی تا ارتفاع یازده متر و حداکثر چهار طبقه کارایی دارند. این آسانسورها را می توان از ظاهر استوانه ای و شیشه ای آن ها شناسایی کرد. نصب آسانی دارند و نیازی به موتورخانه ندارند. این آسانسورها گران قیمت هستند و چنانچه قصد جا به جایی از یک ساختمان را داشته باشید، می توانید به سادگی و سرعت آن ها را دمونتاژ کنید و در محل جدید مجددأ نصب کنید.

پیوند های اشتراک گذاری پست

نظر دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های تازه